Personatges famosos
Astronomia

Bessel i les distàncies a les estrelles

Altres seccions
Friedrich Wilhelm Bessel (1784-1846). Astrònom i matemàtic alemany, conegut principalment per realitzar el primer mesurament precí de la distància d'una estrella. Bessel va supervisar la construcció de l'observatori de Königsberg i va ser el seu director des de 1813 fins la seva mort. Va establir el sistema uniforme per calcular les posicions de les estrelles que encara s'utilitza actualment.

Va néixer el 22 de juliol de 1784 a Minden, Westphalia (ara Alemanya). Des de jove i durant el seu treball a Bremen va començar a interessar-se per la geografia i navegació, considerant el problema de la ubicació dels vaixells al mar. Aquests interrogants el van dur a estudiar astronomia, matemàtiques i a començar a realitzar observacions per determinar la longitud geogràfica.

Al 1804 Bessel va escriure un treball sobre el càlcul de l'òrbita del cometa Halley i el va enviar a Heinrich Olbers, qui en aquest moment era la persona més experta en cometes. Aquest treball va impressionar Olbers, qui ho va publicar i va recomanar Bessel que es convertís en astrònom professional. Al 1806 va començar a treballar a l'observatori Lilienthal, prop de Bremen. En aquest lloc va adquirir gran experiència en l'observació planetària, especialment de Saturn, els seus anells i satèl·lits.

Al 1809 es va convertir en director del Nou Observatori Königsberg de Prusia i professor d'astronomia. Prèviament havia rebut el doctorat en astronomia de la universitat de Göttingen per recomanació de Gauss. Mentre l'observatori de Königsberg acabava la seva construcció, ell va continuar el seu treball i li va ser atorgat el premi Lalande de l'institut de França per les seves investigacions sobre refracció. Bessel va emprendre el treball de determinar la posició i el moviment de més de 50.000 estrelles, la qual cosa el va dur a la determinació del paralaje de l'estrella 61 Cygni, el primer de la història, i calculà la seva distància en 10,3 anys-llum.

Bessel va dissenyar un sistema de referència de la posició de les estrelles i planetes, va deduir els errors donats per la refracció atmosfèrica de la llum, la precessió de la terra i altres efectes. Al 1830 va calcular la posició mitjana i aparent de 38 estrelles per a un període de 100 anys. Al 1841 va anunciar que Sirio tenia una estrella companya, el que es va confirmar deu anys més tard, en calcular-se l'òrbita de Sirio B. Aquesta estrella va ser observada al 1862 per Alvan Graham Clark.

Bessel també va assenyalar les irregularitats en el moviment d'Urà, el que va obrir les portes al descobriment de Neptú. Al 1817 va introduir les funcions de Bessel o funcions cilíndriques, que va utilitzar en la mecànica gravitatòria, però que s'apliquen en altres camps, com la propagació d'ones electromagnètiques i de calor. Les funcions apareixen com coeficients a les sèries d'expansió de la pertorbació indirecta d'un planeta causada pel moviment del Sol.

Aquesta pàgina forma part del lloc: Astronomia Educativa: Univers i Sistema Solar