Personatges famosos
Astronomia

Gamow i l'energia atòmica de les estrelles

Altres seccions
George Gamow (1904-1968) va fer importants contribucions en una àmplia varietat de camps, des de la radioactivitat i la cosmogonia, fins la astrofísica i la física nuclear. Va ser un dels principals exponents de la teoria de l'Univers en expansió. Va escriure molts llibres de divulgació científica, entre els quals destaquen "El naixement i la mort del Sol" i "Un, dos, tres...infinit".

Va néixer en Odesa, Rússia, el 4 de Març de 1904 i posteriorment es nacionalitzà nord-americà. Es va interessar per l'astronomia en una etapa primerenca de la seva vida, quan va rebre del seu pare, professor de secundària, un telescopi el dia del seu tretzè aniversari. Al 1922 va ingressar en la universitat Novorossysky i poc després en la de Leningrad, on va estudiar òptica i cosmologia.

Va treballar a la Universitat de Gottingen i a l'Institut de Física Teòrica a Copenhaguen, cridat per Niels Borg. Durant aquesta època ,Gamow va fer la seva principal contribució a la ciència: va proposar l'hipòtesi que el nucli atòmic pot ser tractat com petites gotes de fluid líquid, hipòtesi que va dur posteriorment a les teories de fusió i fissió nuclear. La fama va arribar quan, utilitzant la teoria cuàntica, va explicar com una partícula alfa pot escapar d'un nucli atòmic.

Entre 1929 i 1930 va realitzar estudis sobre les reaccions termonuclears a l'interior de les estrelles, sota una fórmula que encara avui s'utilitza per a estudis de reaccions termonuclears controlades. Al 1931 va prendre el lloc de mestre d'Investigació de l'Acadèmia de Ciències de Leningrad.

Al 1933 va obtenir permís de la Unió Soviètica per a assistir a una conferència a Brussel·les, acompanyat per la seva esposa com a secretària, on van decidir deixar definitivament la URSS. Després d'un temps a Londres es va traslladar als Estats Units i va començar a treballar a la Universitat George Washington al 1934, on va estar fins 1956, any en el qual va passar a la Universitat Boulder en Colorado. En aquesta institució va treballar fins la seva mort.

Es va involucrar en el projecte Manhatan, ajudant a desenvolupar la bomba atòmica. Va estudiar l'evolució estelar utilitzant el model de Bethe on es postula que la calor i la radiació es generen en el nucli de les estrelles per reaccions termonuclears. En els seus treballs va publicar que les estrelles s'escalfen més que refredar-se quan el seu combustible s'esgota. Dissenyà un model de l'estructura interna de les gegants vermelles.

Una altra de les mes grans contribucions de Gamow a l'astronomia va ser el suport a la teoria de Lemaître sobre el Big Bang. Al 1948, juntament amb Ralph Alpher, va publicar un article que es tornaria famós: "L'origen dels elements químics", on es plasmen els arguments més importants en favor de de la gran explosió: L'expansió de l'Univers, distribució actual dels elements químics i la radiació còsmica de fons que es es va comprovar posteriorment. Va mostrar com l'Heli va poder ser fet a partir de nuclis d'hidrogen i neutrons durant el Big Bang. Va predir que l'Univers devia estar ocupat per radiació de microones com seqüela del seu origen.

Aquesta pàgina forma part del lloc: Astronomia Educativa: Univers i Sistema Solar