Personatges famosos
Astronomia

Clyde Tombaugh i el descobriment de Plutó

Altres seccions
Clyde William Tombaugh va néixer el 4 de febrer de 1906, prop de Streator, Illinois. Durant la seva adolescència va començar a interessar-se per l'astronomia. El seu primer telescopi va ser un de magatzem de 2,5 polzades i, posteriorment, ell mateix en va construir un de 9 polzades, al 1928, usant deixalles de maquinària. Amb aquest telescopi va realitzar meticuloses observacions de Júpiter i Mart, i va enviar algunes d'elles a l'observatori Lowell.

Aquest treball li va valer per a ser contractat per l'observatori com a astrònom amateur. Al 1929 va començar a treballar com astrònom Júnior utilitzant una càmera de 13 polzades. El treball que se li va encomanar va ser la recerca del planeta X, que havia estat empresa abans per Percival Lowell. Clyde va prendre fotografies de porcions del cel cada 5 o 6 dies. Aquestes es revisaven pel mètode de la lluentor, determinant diferències en les posicions dels objectes celestes. Les nits del 23 al 29 de gener de 1930, Tombaugh va realitzar fotografies de la regió de delta geminorum.

El dia 18 de febrer va començar la comparança, trobant un canvi en la posició d'un objecte de magnitud 17, el comportament del qual reflectia el que s'havia predit per a un planeta transneptunià. Aquest descobriment va ser confirmat per altres observacions i es va fer l'anunci al món el dia 13 de Març de 1930. A aquest nou objecte se li va donar el nom de Plutó, el Déu dels inferns en la mitologia Grega, però es creu que igualment és un encobert homenatge a Percival Lowell.

Tombaugh va continuar estudiant el cel durant tretze anys, descobrint 6 cúmuls estelares, dos cometes, centenars d'asteroides, diverses dotzenes de cúmuls de galàxies i un supercúmul. Al 1932 va descobrir una Nova a la constel·lació del Corb (TV Corvi).

Al 1945 va ser acomiadat de l'observatori Lowell per causes financeres. Va marxar cap a Nou Mèxic i, al 1946, es va possessionar com cap de mesures òptiques al laboratori d'investigacions balístiques. Al 1955 inicià el grup planetari a la universitat de l'estat de Nou Mèxic. Va construir el telescopi de l'observatori universitari de les Muntanyes Tortugues, amb el qual va començar a treballar al 1967. Va ser responsable del programa d'astronomia, convertint-lo en un programa independent al 1970.

Va romandre actiu molt després del seu retir i, quan li va ser sol·licitat el seu primer telescopi per al museu Smithsonià, va contestar que encara l'estava utilitzant. Va morir el 17 de Gener de 1997 a Las Cruces, Nou Mèxic, als 90 anys d'edat.

Aquesta pàgina forma part del lloc: Astronomia Educativa: Univers i Sistema Solar